SEO Webdesign

SEO webdesign specialist voor zakelijke websites

U wilt een nieuwe zakelijke website voor uw bedrijf laten bouwen. Dan bent u bij ons aan het goede adres. Maar heeft u ook nagedacht over het doel van een nieuwe website? Bent u op zoek naar een digitaal visitekaartje, of wilt u dat deze op hoge posities in Google gezien en gevonden wordt?

Plan direct een gratis adviesgesprek en bel 06 – 41 46 33 02

Wat is SEO webdesign?

Iedere WordPress website die wij bouwen, voldoet aan de eisen die Google eraan stelt. Bovendien melden we een nieuwe website altijd aan bij de Google index zodat deze snel wordt weergegeven in de zoekresultaten. Vaak is dat voldoende. maar wilt u een stapje verder gaan streeft u topposities in Google na? Dan is het verstandig om na te denken over SEO Webdesign.

Daarom maken we een duidelijk onderscheid tussen twee website pakketten:

MKB website

Als vindbaarheid voor u als ondernemer geen prioriteit heeft, bouwen wij een mooie, professionele WordPress website. In dat geval kunt u gebruik maken van ons MKB website pakket. Uiteraard richten we de website zoekmachine- vriendelijk in en melden deze aan bij Google.nl zodra deze klaar is.

Lees hier alles over ons MKB Website pakket

SEO geoptimaliseerde website

Bent u op zoek naar een website die meer e-commerce mogelijkheden heeft en bij voorkeur beter gevonden wordt binnen zoekmachines zoals Google? Dan is SEO webdesign van Webzeker Webdesign de oplossing die naadloos aansluit bij uw wensen. Bij een SEO geoptimaliseerde website halen we alles uit de kast voor topposities in het resultatenoverzicht van Google.

SEO Webdesign is een investering die zich razendsnel terugverdient!

Wat is SEO (webdesign) nu eigenlijk?

SEO Webdesign - het belang van vindbaarheid in GoogleSEO staat voor Search Engine Optimization. In gewoon Nederlands: “Zoekmachine optimalisatie”.

Het uiteindelijke doel is om meer organisch verkeer naar uw website te krijgen. Met “organisch” bedoelen we de échte zoekresultaten die Google laat zien op basis van een zoekopdracht, dus niet de betaalde advertenties die daar altijd boven staan.

Organisch betekent dus dat potentiële klanten via zoekopdrachten op zoekmachines als bijvoorbeeld Google op uw website terechtkomen zonder dat u moet betalen voor advertenties.

“En hoe krijg ik dat dan voor elkaar?”

Enkele van de basisvoorwaarden voor SEO webdesign zijn de structuur, bouw en instellingen van uw MKB website. Maar ook een zoekwoordenanalyse, content (SEO landing pages), en linkbuilding zijn van belang voor topposities in de organische zoekresultaten van Google.

Een belangrijke vraag die u zichzelf moet stellen is “waar wil ik eigenlijk gevonden worden?” Als u uw diensten in bijvoorbeeld Flevoland levert, hoe zinnig is het dan om tijd te steken in vindbaarheid in hele andere provincies? In dat geval is een investering in SEO Flevoland wellicht een beter idee.

SEO Webdesign is een lange termijn investering

SEO Webdesign Specialist Marketing ConceptsSEO is niet van de ene op de andere dag geregeld. Het is een langdurig en intensief proces. Dat doen we niet alleen. Ons webdesign bureau uit het Friese Lemmer heeft al jaren een goede samenwerking met onze online marketing partner Marketing Concepts.  Dat betekent dat wij een professionele maatwerk website voor u bouwen en dat onze marketing partner de zoekmachine optimalisatie verzorgt. SEO webdesign houdt tijdens het ontwikkelen en bouwen van de website volledig rekening met de instellingen en structuur die nodig zijn om een website te kunnen optimaliseren voor de zoekmachines.

De Google “gereedschapskist” voor SEO webdesign

Wist u dat Google een groot aantal tools aanbiedt die SEO webdesign kunnen ondersteunen? Google Adwords is misschien wel de bekendste. Dit zijn de herkenbare advertenties boven de “gewone” zoekresultaten. Het grote hiervan is dat u gemakkelijk bovenaan komt te staan. Maar het grote nadeel van Google Adwords zijn de kosten. U betaalt voor iedere klik, en dat kan (afhankelijk van de concurrentie) zomaar oplopen naar € 5,00 tot € 10,00. Strikt genomen is Google Adwords ook geen SEO (Search Engine Opitimzation) maar SEA (Search Engine Advertising).

Organische vindbaarheid

Organische vindbaarheid heeft alles te maken met de posities van zoekwoorden buiten de betaalde advertenties van Google. Voor SEO webdesign maken we dus geen gebruik van Google Adwords. Maar ter ondersteuning van organische vindbaarheid zijn er gratis tools beschikbaar. Denk hierbij aan:

Google Search Console

Dit is de technische analysetool van Google waarmee we kunnen testen hoe Google een bepaalde pagina precies ziet en of deze fouten bevat die hersteld moeten worden. Denk hierbij aan indexeerbaarheid, weergave op een smartphone, snelheid etc

Google Analytics

Hiermee kunnen we precies zien hoeveel bezoekers erop uw pagina komen, hoe zij daar terecht zijn gekomen en hoe lang ze daar zijn gebleven. Onmisbare informatie om het SEO webdesign te analyseren en eventueel te verbeteren dus!

Google Mijn Bedrijf

Ziet u na het uitvoeren van een zoekopdracht aan de rechterkant vaak een overzicht van een website met een logo, openingstijden, Google reviews etc? Dat is Google My Business en helpt om een potentiële  bezoeker te informeren over uw bedrijf. Ook dit hoort bij SEO webdesign.

Een aantal tips voor SEO Webdesign

Wilt u zelf aan de slag met het verbeteren van de vindbaarheid van uw website. Wij hebben een paar handige tips voor u:

Schrijf relevante teksten

Google toont resultaten die het beste aansluiten op een zoekopdracht. Zorg daarom dat uw website bezoekers informatie biedt die aansluit op deze zoekopdracht. Schrijf eenvoudig leesbare teksten die vol informatie staan over het onderwerp waarop u gevonden wilt worden. Gebruik het zoekwoord een aantal keer in de tekst zonder te overdrijven.

Zorg voor correcte meta data

Een eenvoudige manier voor het verbeteren van SEO webdesign is het toevoegen van meta data. Meta data is informatie voor zoekmachines die voor de gebruiker niet direct zichtbaar is. Voor iedere pagina op een website kan een aparte set metadata worden opgegeven. De belangrijkste types meta data zijn:

  • Meta title: een korte bondige omschrijving van de inhoud van de pagina
  • Meta description: een wat langere beschrijving van de inhoud van de pagina.

Het toevoegen van metadata heeft twee functies:

  1. Het beïnvloeden van de informatie die wordt weergegeven in de zoekresultaten van bijvoorbeeld zoekmachines.
  2. Zoekmachines voorzien van inhoudelijke informatie over de inhoud van de pagina.

Beïnvloeden informatie zoekmachines

Bij ieder resultaat van een zoekopdracht wordt bepaalde informatie over een website pagina weergegeven, zie onderstaand voorbeeld:

SEO webdesign: een voorbeeld van metadata

Legenda:

  1. De url (het internet adres) van de website
  2. De Meta title
  3. De Meta description

Invullen van metadata in een WordPress website

SEO WebdesignStandaard heeft WordPress geen optie voor het opgeven van metadata. Maar er zijn diverse plugins die deze functionaliteit toevoegen. Eén daarvan is WP Meta SEO. Dit is een relatief eenvoudige plugin die wij op uw verzoek kunnen installeren. Per pagina kunt u de meta data opgeven door onderstaande stappen te volgen:

  • Ga in het hoofdmenu van WordPress naar WP Meta SEO > Inhoud meta
  • In het nu getoonde scherm worden alle pagina’s van uw website getoond. Als u niet alle pagina’s direct in beeld heeft, vergroot dan het aantal getoonde pagina’s met de optie rechts bovenin

Per pagina wordt onderstaande informatie getoond:

SEO Webdesign - instellen metadata

Legenda:

  1. De url (het internet adres) van de pagina. Dit kan niet worden aangepast
  2. De Meta Title. Default is hier de titel van de pagina ingevuld
  3. De Meta description. Default is deze leeg

In de velden voor de Meta title en Meta description kunt u de gewenste informatie invullen. De velden aan de rechterkant geven een indicatie van het optimale aantal karakters.

Belangrijke opmerkingen over meta data

  • Het is niet “verplicht” Meta data op te geven. Als dit ontbreekt, zal een zoekmachine op basis van de inhoud bepalen welke informatie wordt getoond in de zoekresultaten.
  • Het kan even duren voordat nieuwe of gewijzigde metadata wordt getoond in de zoekresultaten. Google crawlt (indexeert) pagina’s met tussenpozen van soms enkele maanden. Totdat de nieuwe indexering heeft plaatsgevonden, is een aanpassing in de Meta data dus niet zichtbaar in de zoekresultaten.
  • Het is aan zoekmachines of de metadata wordt weergegeven. Het kan voorkomen dat Google de opgegeven Metadata negeert en zelf een stukje tekst van de pagina kiest. Het kan helpen een wijziging in de Metadata te “melden” via de Google Search Console, maar ook dit is geen garantie.

Vindbaarheid en het “Mobile First” principe

SEO webdesign en mobile firstMobile First is een strategie van Google waarbij de nadruk ligt op het ontwerpen en optimaliseren van websites voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Mobile First is dus wat anders dan responsive design.

Het houdt in dat de mobiele gebruikerservaring prioriteit krijgt bij het indexeren en rangschikken van websites in de zoekresultaten. Google gebruikt de mobiele versie van een website om te bepalen hoe relevant en gebruiksvriendelijk deze is. Door te zorgen dat een website goed presteert op mobiele apparaten, wordt de zichtbaarheid en vindbaarheid in de zoekresultaten verbeterd. Bij SEO webdesign houden wij rekening met het Mobile First principe om mobielvriendelijke websites te creëren die aan de behoeften van smartphone gebruikers te voldoen.

Meer weten over de mogelijkheden? Bel ons met een korte vraag of een uitgebreid intake gesprek. Wij helpen u graag verder!

Het belang van caching bij SEO webdesign

Als u een website opent, gebeurt er op de achtergrond heel veel. Eenvoudig gezegd: er worden allerlei bestanden van de webserver geladen en samengevoegd. Verder wordt de database uitgelezen. De laadsnelheid (de tijd tussen het opvragen van de website en het moment dat deze daadwerkelijk op het scherm staat), kan worden versneld door caching.

SEO webdesign en WP Super CacheCache is essentieel voor SEO-webdesign. Het verbetert de laadsnelheid van een website. Snelle laadtijden dragen bij aan een hogere positie in zoekresultaten, omdat bijvoorbeeld Google de voorkeur geeft aan websites die snel laden. Het het toepassen van cache-optimalisaties, zoals browsercaching, paginacaching en objectcaching, vermindert de belasting van de server en het optimaliseert de website voor zoekmachines. Kortom, cache is van cruciaal belang voor SEO webdesign, omdat het bijdraagt aan de algehele gebruikerservaring en prestaties van een website. Daarom voorzien wij onze website standaard van de WP Super cache plugin

Veel gestelde vragen over SEO Webdesign

Dat is helemaal afhankelijk van uw wensen. Als het van belang is dat u website goed vindbaar is in Google, is het aan te raden om te investeren in zoekmachine optimalisatie. Maar als uw website alleen dient als digitale etalage, is SEO minder van belang.

De eenvoudigste manier is het koppelen van de website aan de Google Search Console. Hiervoor heeft u een Google account nodig en toegang tot het technische gedeelte van de website om de koppeling te verifiëren.  Met de Google Search Console kunt u veel informatie met betrekking tot indexering van uw website volgen.

Voor een hoge positie in Google is het allerbelangrijkste dat uw website over goede, relevante content (teksten, afbeeldingen etc) beschikt. Maar ook technische aspecten als de snelheid en correcte werking van de site zijn van belang.

Google is een internetbedrijf uit de Verenigde staten dat vele diensten aanbiedt. Eén van de belangrijkste is de overbekende zoekmachine. Zaken waarvoor u ook bij Google terecht kunt zijn adverteren op internet, gratis mail, cloudoplossingen etc.

Google is de grootste en beste zoekmachine ter wereld, dankzij de krachtige algoritmen die worden toegepast. Vrijwel iedereen gebruikt Google als ingang om te zoeken op het internet. Het nadeel is dat Google een monopolie heeft en dus grotendeels zelf de regels bepaalt.

SEO webdesign

Over de auteur

Mijn naam is Martijn Benschop (1971). Ik ben eigenaar van Webzeker Webdesign en sinds 1998 werkzaam in de automatisering. De eerste jaren ben ik gedetacheerd geweest bij verschillende opdrachtgevers als applicatieprogrammeur. Na het afronden van mijn HBO studie bedrijfskundige informatica ben ik doorgegroeid naar informatieanalist / projectleider. In 2012 heb ik ervoor gekozen Webzeker Webdesign op te richten. Hierbij zet ik mijn jarenlange ervaring in voor het ontwikkelen van maatwerk websites in WordPress.

SEO webdesign specialist Martijn Benschop