Als jouw website onvoldoende converteert, dan kun je mogelijk oplossen door conversiegerichte optimalisaties door te voeren. Maar als deze optimalisaties niet de gewenste resultaten opleveren, omdat er bijvoorbeeld meerdere pijnpunten aan het licht komen, dan zijn er wellicht grotere veranderingen nodig. Je kunt dan denken aan een redesign van de website. Dit is een grote beslissing, want het vergt veel tijd, denkwerk en geld.
Voordat je op dit punt komt moet je onderzoek doen, zoals het analyseren van je doelstellingen en nagaan waarom een website wel of juist niet helpt om deze doelstellingen te bereiken. Bovendien is het belangrijk om de verwachtingen van de doelgroep in de kaart te brengen, zodat je met je nieuwe website kunt voldoen aan de wensen en behoeften van deze belangrijke groep.
We bespreken 5 redenen waarom een website misschien een redesign nodig heeft.
1. Presentaties matchen niet met de doelstellingen
Jouw website ziet er prachtig uit, beschikt over de allernieuwste technieken en is voorzien van prachtig beeldmateriaal, maar als de conversies spaak lopen, wat heb je er dan aan? We gaan er voor het gemak even vanuit dat je doel is om een klantenbestand op te bouwen, potentiële klanten te converteren en/of klanten aan te trekken. Dit zijn belangrijke stappen uit een salesfunnel. Door in deze statistieken te duiken, bijvoorbeeld met Google Analytics, krijg je waardevolle inzichten en kun je mogelijk de vinger op de zere plek leggen. Presteert jouw website zoals je wilt? Waar in de salesfunnel haken de meeste bezoekers af?
Hier zijn enkele statistieken waar je op zou kunnen letten:
Doe even alsof je een nieuwe bezoeker bent en kijk kritisch naar de website. Vallen de call-to-actions op en staan ze op de juiste plek? Zijn de bestemmingspagina’s informatief en worden bezoekers verleidt om de salesfunnel te doorlopen? Beschikt de website over een intuïtieve navigatie? Zijn er voldoende afbeeldingen of zijn het vooral lappen met tekst? Deze vragen kun je ook voorleggen aan een onafhankelijk iemand, want soms met je zelf niet kritisch genoeg. De antwoorden geven inzicht in de prestaties van jouw website en hebben mogelijk invloed op statistieken. Als je merkt dat jouw website niet presteert zoals je zou willen, dan is het tijd om een redesign project te starten.
2. Het webdesign is niet responsive
Wist je dat meer dan de helft van al het websiteverkeer afkomstig is van mobiele apparaten? En dat deze aantallen nog steeds exceptioneel toenemen? In andere woorden betekent dit dat als een website niet is ontworpen met mobiele gebruikers in gedachten, dat je dan een groot deel van je potentiële doelgroep mist. En dat wil je natuurlijk niet.
De website moet daarom beschikken over een responsive webdesign, waarbij de website zich automatisch aanpast aan het scherm waarmee een bezoekers de website bekijkt. Als dit niet het geval is, dan worden potentiële klanten mogelijk teleurgesteld, verlaten ze de website en gaan ze naar een concurrent.
Hoe weet je of een website responsive is? Dat kun je nagaan door jouw website te bezoeken met verschillende apparaten met een ander beeldformaat. Er zijn daarnaast ook verschillende tools die je kunt gebruiken, zoals:
Met de besproken tools kun je nagaan hoe iedere website eruitziet op mobiele apparaten. Om een goede gebruikerservaring te garanderen zou je de volgende punten kunnen nagaan:
- Is het lettertype leesbaar op alle apparaten;
- Worden video’s en afbeeldingen zonder problemen weergegeven;
- Kun je probleemloos door de website scrollen;
- Werkt het menu en is ook de navigatie responsief;
- Test de gebruikerservaring, bijvoorbeeld door te bounce op pagina’s, terug te keren naar de homepage en doorloop de verkooptrechter of het aankoopproces.
Als je problemen hebt met een van de bovenstaande punten of als het bij voorbaat duidelijk is dat jouw website niet correct wordt weergegeven op mobiele apparaten, dan is dat een duidelijk signaal dat jouw website een redesign nodig heeft en dan met name de focus op een mobielvriendelijk design.
3. Website is niet snel genoeg
Naast een responsive design is ook de snelheid van de website van groot belang. Het algoritme van Google, genaamd Page Experience, zorgt ervoor dat snelle websites een betere beoordeling krijgen, bijvoorbeeld een betere positie in de zoekmachine ten opzichte van een gelijkwaardige pagina die trager is. Dus als je wilt dat jouw website voldoende presteert, is het belangrijk dat je regelmatig een snelheidstest draait en dienovereenkomstig optimaliseert.
Houd er rekening mee dat ongeveer de helft van de gebruikers verwacht dat een website in twee seconden of minder wordt geladen. Google meldt dat wanneer de laadtijd van een website toeneemt van één seconde naar drie, het bouncepercentage met 32 procent stijgt.
Om de paginasnelheid te controleren, raden we je aan om PageSpeed Insights van Google te gebruiken. Voer jouw website in bij domein-URL en het zal jouw website beoordelen op een schaal van 0 tot 100, waarbij 0-49 slecht is, 50-89 verbetering nodig heeft en 90-100 als ideaal. Je zult daarbij ook verbeteringen voorgeschoteld krijgen.
Er kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen aan een trage website, zoals afbeeldingen die te groot zijn en traag laden, een verouderd CMS platform en/of een te groot aantal bezoekers voor het pakket dat je hebt afgenomen bij een provider.
Als je worstelt met paginasnelheid, is het misschien tijd om een redesign van jouw website te overwegen. Bij zo’n project wilt je misschien direct een andere hosting, want ook dit kan invloed hebben op de snelheid van een website. Bedrijven die websites (her)ontwerpen bieden vaak ondersteunende diensten, zoals tools voor sitesnelheid die zowel de gebruikerservaring als de laadtijd drastisch kunnen verbeteren.
4. Niet voldoende afgestemd op de doelstellingen
De meeste marketeers evalueren aan het einde van hun jaar hun doelstellingen en noteren direct de doelstelling voor het jaar dat komen gaat. Dat is vaak ook het moment dat grote veranderingen ten oren komen. Wil je een uitbreiding van diensten en/of een nieuwe doelgroep aanspreken? Heeft dit gevolgen voor de algehele missie van jouw bedrijf? Wat het ook is, je zult bij het noteren van de doelstellingen moeten inventariseren of en hoe jouw website daarop inspeelt. Zijn de doelen haalbaar met de huidige website of moet er iets veranderen?
Als je een complete rebranding overweegt, bijvoorbeeld vanwege een uitbreiding van diensten en een aanscherpte missie, is dit het perfect moment om ook een redesign van jouw website door te voeren.
5. Jouw website ondersteunt de contentstrategie niet
De uitspraak “content is king” is je vast wel eens ten oren gekomen. Content omvat alle informatie die zichtbaar of hoorbaar is op een website, zoals teksten, afbeeldingen, video’s en audio. Als content wordt gebruikt om de positie in de zoekresultaten te verbeteren, dan noemen we dat SEO content.
Content is de belangrijkste factor voor het opbouwen van vertrouwen bij bezoekers, het creëren van geloofwaardigheid, het bedienen van potentiële klanten en het laten converteren van potentiële klant tot klant in de salesfunnel. Als je fantastische content genereert en nooit gevonden wordt in zoekmachines, dan moet er iets veranderen.
Voordat je besluit om de productie van content op te voeren, moet je jezelf enkele vragen stellen:
Als je op een van deze vragen ‘nee’ heb geantwoord, kan het waardevol zijn te overwegen om jouw website opnieuw te ontwerpen in combinatie met het optimaliseren van je contentstrategie, bijvoorbeeld met speciale aandacht voor SEO om de website beter vindbaar te maken in de zoekmachine.
Is het tijd voor een redesign?
Evalueer de grootste pijnpunten van jouw website. Zie je overeenkomsten met meerdere redenen? Dan is het serieus tijd om na te denken over een redesign van jouw website. Als er maar een enkele reden is om een redesign te overwegen, dan kun je besluiten om eerst alleen dit onderdeel aan te pakken, bijvoorbeeld een upgrade van de hosting om de snelheid van jouw website te verbeteren. Hoe dan ook is het verstandig om een stap terug te doen, jezelf in de gedachten van de bezoekers te verplaatsen en vanuit dat oogpunt kritisch naar jouw website te kijken. Het belangrijkste teken van een succesvolle website is de gebruikerservaring, want je moet je richten op de best mogelijk ervaring voor de gebruiker. Als dat betekent dat je jouw website moet herontwerpen, dan kunnen wij je helpen.
Deze blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer