Hoe kunt u gebruik maken van Google om de vindbaarheid van uw website te verbeteren?
Google is al jaren de belangrijkste zoekmachine in Nederland. Het is dus van belang aandacht te besteden aan de mogelijkheden die Google biedt als de vindbaarheid van uw website van belang is. Het spreekt voor zich dat de website technisch in orde moet zijn, een snelle laadtijd heeft en voorzien moet zijn van voldoende relevante inhoud.
Maar wist u dat Google ook een aantal aanvullende diensten biedt die u kunt gebruiken om de vindbaarheid van uw website te verbeteren? In dit artikel behandelen wij de belangrijkste:
- Google Mijn Bedrijf
- Google Analytics
- Google Search Console.
Google Mijn Bedrijf
Vaak ziet u na het uitvoeren van een zoekopdracht een blokje met extra informatie over een bedrijf. Google heeft bepaald welke informatie het beste bij de uitgevoerde zoekopdracht past en laat deze info zien. Dit is een voorbeeld van Google Mijn Bedrijf. Het bevat onder andere enkele afbeeldingen, een routekaartje, contactmogelijkheden, een beschrijving en de mogelijkheid om reviews te lezen. Het spreekt voor zich dat zo’n overzicht opvalt en mensen verleidt hierop te klikken waarna zij op uw website uitkomen. Met een Google Mijn Bedrijf account bepaalt u zélf welke gegevens hier worden getoond. Verder kunt u klanten uitnodigen om een review te schrijven die in dit overzicht wordt weergegeven.

Google Analytics

Dit is de analysetool van Google. Als Google Analytics (onderdeel van het Marketing Platform) aan uw website is gekoppeld, kunt u het verkeer op uw website precies volgen. Denk hierbij aan:
- Het aantal bezoekers in een bepaalde periode
- De tijd die zij op uw website doorbrachten en welke pagina’s zijn bezocht
- Land, plaats, regio en stad van warauit uw website is bekeken
- Op wat voor apparaat / besturingssysteem (smartphone, laptop, PC, tablet, Windows. Apple) uw website is bekeken
- Het aantal actieve gebruikers dat zich nú op uw website bevindt.
Het spreekt voor zich dat dit belangrijkje informatie kan opleveren over het gebruik en verbetering van uw website.
Google Search Console

Dit is de technische analysetool van Google. Op het moment dat deze aan uw website is gekoppeld, krijgt u inzicht in hóe Google uw website indexeert. Vooral als uw website is geoptimaliseerd voor zoekmachines, is de Search Console onmisbaar. Denk hierbij aan:
- Het aanmelden van een website. Nadat een deze is opgeleverd, kan deze worden aangemeld bij Google via de Search Console. Vaak voldoet Google al binnen enkele dagen aan dit verzoek waarna u zichtbaar bent in het resultatenoverzicht.
- Aanmelden van nieuwe pagina’s om de indexering hiervan te versnellen
- Opsporen van fouten met betrekking tot mobiele bruikbaarheid, algemene indexeringsfouten of verouderde technologie op een website.
Google diensten koppelen aan uw website
Als u gebruik wilt maken van deze diensten, moet u alleen een Google Mijn Bedrijf account aanmaken. De rest doen wij voor u. Dit aanmaken kunt u doen via de link https://www.google.com/intl/nl_nl/business/. Nadat u uw bedrijfsgegevens heeft ingevoerd, ontvangt u een briefkaart met een pincode op het ingevoerde adres. Hiermee verifieert Google of uw bedrijf ook daadwerkelijk op het opgegeven adres bestaat. U ontvangt deze briefkaart binnen 7 dagen. Als u daarna opnieuw inlogt, krijgt u de mogelijkheid de pincode in te voeren en is uw account actief.
Als dit eenmaal is geregeld, stellen wij Google Mijn Bedrijf optimaal voor u in en koppelen wij de overige diensten aan uw website.
Kosten
Als u een SEO geoptimaliseerde website bij ons afneemt, zijn alle werkzaamheden bij dit pakket inbegrepen. Eén belangrijke opmerking over de Google Search Console: op het moment dat deze indexeringsproblemen constateert, ontvangt u een e-mail. Deze kunt u naar ons doorsturen. Gedurende de eerste 3 maanden na oplevering proberen wij eventuele problemen kosteloos voor u op te lossen. Hierna geldt ons normale uurtarief.
Benieuwd naar de kosten als u géén SEO geoptimaliseerde website bij ons afneemt? Zie het tarievenoverzicht op onze website.