GoogleVrijwel iedereen die iets zoekt op internet, gebruikt Google. En dat werkt prima. Google is uitstekend in staat om een passend antwoord te geven op onze vragen. Maar hoe bepaalt Google op welke website we de informatie kunnen vinden die wij zoeken? Hiervoor worden zoekalgoritmes gebruikt die punten toekennen aan informatie op een website. Hoe meer punten, hoe relevanter deze voor Google is. Hoe die algoritmes precies in elkaar zitten, weet niemand. Maar er zijn natuurlijk wel algemene richtlijnen.

Zaken die voor Google van belang zijn

  • Verreweg het belangrijkste is natuurlijk de informatie die een website biedt. Hoe goed sluiten de teksten en afbeeldingen aan op uw zoekopdracht?

  • Wat is de autoriteit van een website? Hierbij kijkt Google naar de populariteit ervan. Dit wordt bepaald aan de hand van het aantal linkjes dat naar een website verwijst. Hoe meer linkjes, hoe belangrijker anderen deze blijkbaar vinden. Daarbij speelt ook de autoriteit van de verwijzende website weer een rol.

  • Is de website geschikt voor mobiele apparaten (Responsive design)? Wist u dat Google tegenwoordig alleen nog  kijkt naar de versie die op een smartphone wordt getoond bij het bepalen van de relevantie? Dit is het “Mobile First” – principe. Oudere websites die dit niet ondersteunen, scoren dus per definitie slecht. Zie ook ons artikel over website redesign.

  • Beschikt de website over een SSL certificaat (het “slotje” in de browser)? Zo niet, dan wordt het verkeer van- en naar de website onbeveiligd verstuurd. Google rekent dit tegenwoordig zwaar aan.

  • Technisch moet natuurlijk alles in orde zijn. De website mag geen fouten bevatten. Verder controleert Google of de beveiliging op orde is. Als een website bijvoorbeeld vreemde linkjes bevat of malware verspreidt, is deze waarschijnlijk gehacked. Een gehackte website krijgt “strafpunten” van Google.

Hoewel dit enkele belangrijke criteria zijn, is deze lijst verre van volledig. Door gebruik te maken van moderne technieken, goede teksten te schrijven en (beveiligings) updates consequent uit te voeren, wordt hier gelukkig al snel aan voldaan.  Maar Google is continue op zoek om de gebruikerservaring op het internet te verbeteren. Sinds enkele maanden is er een nieuw criterium bijgekomen om de relevantie van websites te bepalen: Google Core Web Vitals.

Google Core Web Vitals

Google Core Web Vitals  zijn statistieken waarmee de gebruikerservaring van websites gemeten wordt. Dit is een vrij technisch verhaal, maar simpel gezegd komt het erop neer dat een website snel moet zijn en gewoon goed moet werken. Onderstaande punten vatten dit zeer beknopt samen en geven van iedere statistiek een klein voorbeeld:

Largest Contentful Paint (LCP)

Deze factor gaat over de laadtijd van een pagina: hoe snel staat het grootste element (tekstblok, afbeelding, video) op het scherm? Denk hierbij aan een grote foto die traag wordt geladen. Een gebruiker moet in dat geval wachten totdat de website “klaar” is. Dit is nadelig voor het gebruikersgemak.

First Input Delay (FID)

Hoe snel ziet een gebruiker dat een website reageert als hij of zij ergens op klikt? Vaak gebeurt er na het drukken op een button al van alles “onder water”, maar merkt een bezoeker hier nog niets van. En wachten totdat een website reageert, is vervelend…

Cumulative Layout Shift (CLS)

Deze factor meet de stabiliteit van de lay out tijdens het laden van de pagina. Stel dat er al tekst wordt getoond, maar die wordt opzij geschoven door een afbeelding die later wordt geladen. Denk hierbij aan een website waarop allerlei reclameblokjes vertraagd in beeld komen. Bij het openen van de website wordt een tekst blokje weergegeven, maar dat wordt later weer “opzij geduwd” door een advertentie… Vervelend toch?

Google meet dus het gebruikersgemak van een website en neemt dit mee in de algemene beoordeling ervan. Tegenwoordig kunt u ook testen hoe Google een website “leest”: de prestaties van een website kunnen worden gemeten door middel van de PageSpeed insights. Klik voor de prestaties van uw website eens op onderstaande knop en voer het internetadres in. De resultaten voor een desktop en een smartphone worden apart weergegeven.

Het is belangrijk om op te merken dat het in een CMS (Content Management Systeem) als WordPress  vrijwel onmogelijk om een 100% score te behalen. Dit komt omdat WordPress een ongelooflijk uitgebreid systeem is. een “normale” website website benut hiervan maar een fractie, waardoor er veel overhead is.

WP Rocket Plugin

Leuk, maar hoe kunnen we tegemoet komen aan de eisen van de Google Core Web Vitals? Dat kan door slimme software te gebruiken; bijvoorbeeld WP Rocket. Dit is een caching plugin die de snelheid van een website flink verhoogt en tevens de gebruikerservaring sterk verbetert. WP Rocket zorgt bijvoorbeeld voor:

  • Caching voor zowel Desktop als Mobiele apparaten. Normaal gesproken wordt bij het opvragen van een webpagina informatie uit de database gelezen, wat het laden vertraagd. Caching zet kant-en-klare pagina’s klaar om te worden opgevraagd.

  • Uitgesteld laden van JavaScript. Om de gebruikerservaring optimaal te maken, wordt eerst alleen het zichtbare deel van een website getoond. De logica die bijvoorbeeld achter een knop zit (JavaScript), wordt pas geladen als dat nodig is.

  • Lazyloading voor afbeeldingen. Bij het opvragen van een webpagina, worden alleen de afbeeldingen geladen die op het scherm worden getoond. Afbeeldingen die verderop in de pagina staan (en nog niet direct zichtbaar zijn), worden daarna pas opgehaald.

  • Verkleinen en samenvoegen bestanden. Een WordPress website kent vele duizenden bestanden, die vaak groot en lang niet allemaal nodig zijn. WP Rocket voegt deze samen en verkleint ze. Dit komt de laadsnelheid van de website ten goede.

Conclusie

Google kent vele parameters om de relevantie en het belang van een website te meten. Core Web Vitals is er daar één van. Maar kleine dingen maken vaak net het verschil. Door gebruik te maken van een caching plugin als WP Rocket verbetert u de gebruikerservaring en daarmee uw score in Core Web Vitals. Als vindbaarheid van belang is, kunt u dit zeker eens in overweging nemen.

Webzeker Webdesign biedt de licentie, installatie en configuratie van WP Rocket alleen aan in combinatie met een technisch onderhoudsabonnement. WP Rocket is een geweldige plugin, maar na iedere update moet de hele website opnieuw worden getest. Verder moeten er soms kleine aanpassingen aan een website plaatvinden om deze optimaal te laten functioneren.