Canonical URL’s: wat zijn het en waarom zijn ze belangrijk?

Met een canonical tag laat je de zoekmachine weten wat de primaire of belangrijkste URL van een pagina is. Als je website groeit, is de kans groot dat je pagina’s hebt die op elkaar lijken (duplicate content) en dan weet de zoekmachine niet welke pagina getoond moet worden. Als je een canonical tag gebruikt, dan laat je de zoekmachine weten wat de belangrijkste pagina is en kun je problemen met duplicate content voorkomen.

In dit blog gaan we dieper in op canonical URL’s en tags. We bespreken onder andere de volgende punten:

  • Hoe gebruik je canonical tags en URL’s?

  • Voorbeeld van implementatie

  • Waarom zijn canonical tags nuttig voor SEO?

  • Best practices voor canonical URL’s

Hoe gebruik je canonical tags en URL’s?

De meest gebruikelijke manier om een ​​canonieke URL op te geven is door het gebruik van een canonieke tag. De canonieke tag is een HTML-tag die in het-gedeelte van een pagina wordt geplaatst. Je vertelt daarmee aan zoekmachines wat de primaire URL van een pagina is. Canonieke tags zien er als volgt uit: . De ingesloten URL binnen het href-attribuut staat bekend als de canonieke URL, de belangrijkste versie van een pagina.

Je hebt daarnaast ook zelfverwijzende canonical tag. Deze tags verwijzen terug naar de pagina. Hoewel dit niet verplicht is, raadt Google aan om zelfverwijzende canonical tags te gebruiken om expliciet duidelijk te maken welke URL moet worden geïndexeerd. De primaire pagina moet dus voorzien zijn van een zelfverwijzende canonical. Op alle andere varianten van dezelfde pagina wordt een canonical tag geplaatst die verwijst naar de primaire pagina.

Voorbeeld van implementatie

Stel dat er voor een blog twee verschillende URL’s bestaan:

  1. https://www.voorbeeld.nl/blog/wat-is-een-canonical-tag/
  2. https://www.voorbeeld.nl/blog/het-belang-van-een-canonical-tag/

Wanneer https://www.voorbeeld.nl/blog/wat-is-een-canonical-tag/ de primaire URL is, staat er in de code een zelfverwijzende canonical:

Op de andere versie van deze pagina (https://www.voorbeeld.nl/blog/het-belang-van-een-canonical-tag/) wordt verwezen naar de primaire URL in de canonical tag:

Waarom zijn canonical tags nuttig voor SEO?

GoogleDe belangrijkste reden om canonical tags te gebruiken hebben we al besproken, namelijk het voorkomen van duplicate content en het laten indexeren van de belangrijkste pagina. Als je met meerdere pagina’s op dezelfde zoekterm probeert te scoren, dan weet Google niet wat de belangrijkste pagina is en zal je worden gestraft met mogelijk lagere posities.

Het gebruik van canonical tags is daarnaast handig voor nog meer SEO doeleinden, waaronder:

Linksignalen voor vergelijkbare of dubbele pagina’s samenvoegen

Je kunt zoekmachines helpen de informatie die ze van meerdere URL’s hebben, samen te voegen tot één enkele voorkeurspagina. Daarom kan https://www.voorbeeld.nl/herenjas-lichtgewicht.html?kleur=blauw zijn linksignalen doorgeven aan de hoofdpagina https://www.voorbeeld.nl/herenjas-lichtgewicht.html.

Vereenvoudiging van trackingstatistieken voor een enkel product of onderwerp

Je kunt statistieken voor één pagina versterken door middel van canonical tags.

Crawltijd op dubbele pagina’s beperken

Je kunt er met behulp van canonical tags voor zorgen dat Google nieuwe of bijgewerkte versies van pagina’s crawlt in plaats van twee versies van dezelfde pagina gaat crawlen. Dit scheelt ook crawlbudget, zodat er meer budget overblijft om andere pagina’s te bezoeken.

Wat is duplicate content dan precies?

Duplicate content is het dubbel voorkomen van dezelfde teksten en/of afbeeldingen op verschillende webpagina’s. Dit kan het gevolg van van een niet goed ingestelde canonieke url waardoor Google “denkt” dat er twee verschillende pagina’s op je website dezelfde content bevatten.

Duplicate content op je eigen website wordt dus vaak veroorzaakt door een niet goed ingestelde canonieke url. Maar jouw content kan ook op een hele andere website staan. Bijvoorbeeld een blog dat je op je eigen website én een forum hebt geplaatst. Een andere (en veel minder leuke) reden voor duplicate content is dat iemand doodleuk jouw teksten op zijn eigen website heeft gebruikt. Dat heeft niets te maken met een canonieke url, maar met diefstal van jouw content. In principe rust op alles wat op het internet staat, copyright. Dus je kan zo iemand gewoon verzoeken jouw eigendom van zijn site te verwijderen. Wist je dat er een heel eenvoudige manier is om te checken of iemand jouw content heeft “geleend”? Voer gewoon de canonieke url van de betreffende pagina in bij https://www.copyscape.com en je weet het direct!

En wat is crawltijd?

Googlebot scant iedere pagina op het web en zorgt ervoor dat website content in de zoekresultaten wordt opgenomen. Maar er zijn miljarden webpagina’s, dus Googlebot moet selectief zijn. De tijd die Googlebot aan een website besteedt, wordt crawltijd of crawlbudget genoemd. En die tijd is beperkt; bij ieder bezoek van Google aan je website worden maar een paar url’s gescand. Het zou dus zonde zijn als Googlebot zijn tijd moet besteden aan duplicate content omdat de canonieke url’s van je website niet goed zijn gedefinieerd.

Best practices voor canonical URL’s

Google biedt algemene richtlijnen voor het gebruik van canonical URL’s en tags. We bespreken de belangrijkste:

  • Gebruik de volledige URL in kleine letters van een pagina in plaats van het relatieve pad bij het specificeren van een canonieke URL.

  • Maak geen gebruik van de URL verwijderen tool, want deze verwijdert alle versies van een URL uit de zoekresultaten.

  • Gebruik bij intern linken indien mogelijk de canonieke URL. Door consequent naar de canonieke URL te linken, kan Google je voorkeuren identificeren.

  • Gebruik waar mogelijk HTTPS, aangezien Google voor canonieke URL’s de voorkeur geeft aan het HTTPS-domeinprotocol boven het HTTP-domeinprotocol.

Op deze pagina van Google vind je alle best practices rondom canonical URL’s.  Veel leeswerk, maar voor website eigenaren die tot het gaatje willen gaan, zeer betrouwbare en relevante informatie.

Conclusie

Canonical URL’s en tags zijn een handige hulpmiddelen om het voor Google en andere zoekmachines gemakkelijker te maken om de inhoud en de kwaliteit ervan te beoordelen. Je kunt met canonical tags de specifieke URL/pagina bepalen die je wilt laten indexeren, waardoor mogelijke problemen met duplicate content worden voorkomen. Het spreekwoord ‘voorkomen is beter dan genezen’ is hier ook zeker van toepassing. Heb je hulp nodig bij het instellen van canonical URL’s en tags? Neem dan contact met ons op.

Naast het correcte gebruik van Canonical URL’s kunnen we je ook veel meer vertellen over allerlei andere tools die onmisbaar zijn om alles uit de mogelijkheden die Google biedt. Denk hierbij aan Google mijn bedrijf, Google Search Console en Google Analytics

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions