Iedere website heeft wel een contactformulier. Bezoekers vullen informatie in die automatisch naar de beheerder van de website wordt gestuurd. Maar contactformulieren worden ook vaak misbruikt door spambots. Een spambot is niet veel meer dan een stukje computer programmatuur dat geautomatiseerd het internet afzoekt naar bijvoorbeeld contactformulieren. Het doel is ongewenste reclame te versturen. Contactformulieren beschikken vaak over anti- spam maatregelen. Denk hierbij aan een code die moet worden overgenomen of een eenvoudige som die moet worden opgelost. Maar spambots worden steeds slimmer in het omzeilen van deze maatregelen. Dit leidt tot onnodig veel spam. Het kan zelfs voorkomen dat een hosting provider een website uit de lucht haalt omdat hun servers teveel belast worden.
Gelukkig kan tegenwoordig de Google ReCaptcha aan een contactformulier worden gekoppeld. Voordat de e-mail wordt verstuurd, beoordeelt Google het bericht op mogelijke spam. In vrijwel alle gevallen worden alleen legitieme berichten doorgelaten. Af en toe een spambericht is vrijwel niet te voorkomen, maar bijna alle spam wordt er door Google uitgefilterd. Een tweede voordeel is dat de bezoeker van de website geen sommen meer op hoeft te lossen of codes moet overnemen. Alles verloopt geruisloos via Google. U herkent websites met deze anti- spam maatregel aan het ReCaptcha symbool rechts onder in het scherm. Om deze (gratis) dienst te activeren, moet uw website worden gekoppeld aan de Google ReCapcha. Hiervoor moeten twee codes worden aangemaakt, die wij op uw website plaatsen.
Hoe maakt u deze codes aan?
Hieronder volgt een eenvoudig stappenplan: